7 San Miguel
In de wereld van de binnenhalers neemt het restaurant San Miguel een eenzame, unieke plaats in. Er staat voor de zaak namelijk geen binnenhaler maar een tegenhouder, of zoals u wilt een zoethouder. Het is er zo druk dat er constant een menigte staat te dringen voor de ingang om een hapje te nuttigen. Benito, de enige tegenhouder in Puerto Rico schenkt naar eigen zeggen zo 'n 15 flessen honinglikeur, verdeeld in kleine porties aan de hongerige wachtende meute, om ze zo letterlijk zoet te houden. Een enkele Manchester hooligan schuift steeds achter de rij aan, of bedient zichzelf van deze gratis alcoholische traktatie als Benito met de menu 's op stap is. Het restaurant San Miguel heeft een rijke historie en mag de bakermat van alle binnenhalers genoemd worden. In het verleden ontwikkelde de toen nog ' gewone'. Miguel een standaardwerk voor binnenhalers, wat tot op heden nog niet geëvenaard is. In zijn groene colbertje met zilveren knopen leek hij meer op een liftbediende, dan op de ' vader ' alle binnenhalers. Hij kon belangstellend over de schouder van een potentiële klant naar de door hem zelf samengestelde menukaart kijken, alsof hij hem voor het eerst zag. Eenvoud was zijn kracht! We geven een kort resumé van zijn succesvol standaardwerk.
De minimale vereiste vaardigheden van een binnenhaler
-- Hij moet de menukaart tussen twee vingers minimaal een minuut kunnen ronddraaien met een frequentie van ongeveer 70 per minuut.
-- Minimaal 4 woorden te spreken in Scandinavische talen, het dient aanbeveling om een Scandinaviër in zijn eigen taal aan te spreken.
--altijd eerst oogcontact maken voor je iemand aanspreekt.
--Oudere mensen hebben voorrang bij het aanspreken, ze hebben meer te besteden.
--Een binnenhaler moet mensen stoppen, dit kan door naar een menukaart te wijzen, of deze in handen te geven, naar een tafel te wijzen, aan te raken of te omhelzen.
--Een binnenhaler moet feilloos het dominante alfa mannetje van een groep herkennen.
--Een binnenhaler moet ouders het idee geven dat hij kinderen schattig vindt of een speciale band met ze heeft. Een assortiment goedkope lollies moet binnen handbereik zijn.
-- Een goede binnenhaler laat zich niet gelijk uit het veld slaan, hij loopt met potentiële klanten mee op om hen verbaal tot stilstand te brengen.
--Als het restaurant in een uithoek ligt kan de binnenhaler de intieme zone vergroten door meer afstand te nemen van het etablissement.
--Als niets helpt, moet men in uiterste nood zijn toevlucht nemen tot een overweldigingtechniek. Een wildvreemde, nietsvermoedende, voor het eerst in Gran Canaria bezoekende gast, moet omhelsd worden als de trouwste klant onder de woorden: I know you from last year!