Professialiseringsproces binnenhalers
Er is mij gevraagd een inventarisatie te maken van alle innoverende ontwikkelingen binnen de binnenhalerswereld. Dit om te komen tot een verregaande professionalisering van deze onderschatte beroepsgroep, het samenstellen van een nieuw handboek en het instellen van een nieuw accrediteringsmodel.
Tot nu toe rotzooit iedereen maar wat aan. Het enige wat op een begin van een methodiek leek was de op een los A4tje geschreven regels van San Miguel Zie: http://www.treffersintroubles.nl/index.php/perikelen-in-puerto-rico/2-perikelen-in-puerto-rico-1-6?showall=&start=6
Voor alle duidelijkheid herhaal ik ze hier maar weer
De minimale vereiste vaardigheden van een binnenhaler (Een binnenhaler is iemand die voor een restaurant gepositioneerd is en zo veel mogelijk mensen verleid tot het nuttigen van een voedzame hap, of althans de restauranthouder het idee geeft dat hij mensen binnenhaalt)
-- Hij moet de menukaart tussen twee vingers minimaal een minuut kunnen ronddraaien met een frequentie van ongeveer 70 per minuut.
-- Minimaal 4 woorden te spreken in Scandinavische talen, het dient aanbeveling om een Scandinaviër in zijn eigen taal aan te spreken.
--altijd eerst oogcontact maken voor je iemand aanspreekt.
--Oudere mensen hebben voorrang bij het aanspreken, ze hebben meer te besteden.
--Een binnenhaler moet mensen stoppen, dit kan door naar een menukaart te wijzen, of deze in handen te geven, naar een tafel te wijzen, aan te raken of te omhelzen.
--Een binnenhaler moet ouders het idee geven dat hij kinderen schattig vindt of een speciale band met ze heeft. Een assortiment goedkope lollies moet binnen handbereik zijn.
-- Een goede binnenhaler laat zich niet gelijk uit het veld slaan, hij loopt met potentiële klanten mee op om hen verbaal tot stilstand te brengen.
--Als het restaurant in een uithoek ligt kan de binnenhaler de intieme zone vergroten door meer afstand te nemen van het etablissement.
--Als niets helpt, moet men in uiterste nood zijn toevlucht nemen tot een overweldigingtechniek. Een wildvreemde, nietsvermoedende, voor het eerst in Gran Canaria bezoekende gast, moet omhelsd worden als de trouwste klant onder de woorden: I know you from last year!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goed bedoeld maar niet goed genoeg
Degene die een voortrekkersrol speelt in de nieuwe ontwikkelingen is ‘de Chinees’. Opvallend is dat hij als eigenaar van zes (!) restaurants op de eerste verdieping van het winkelcentrum van Puerto Rico nog steeds de belangrijkste binnenhaler is!
1) Hij is de eerste die het grote belang van binnenhalen ziet en zich als baas niet te min voelt en de acquisitiniele betekenis hiervan onderkend. Hoe hij zijn imperium heeft opgebouwd heb ik elders beschreven. (Zie http://www.treffersintroubles.nl/index.php/perikelen-in-puerto-rico/5-perikelen-in-puerto-rico-18-20?showall=&start=1
2) Naast zijn vaardigheden als binnenhaler heeft hij het belang van de geografische positie van de binnenhaler onderstreept. De toegang tot zijn zaken op de eerste verdieping wordt bereikt via twee trappen vanaf de belangrijke ingang Shopping CentrePuertoRico entrance 2 .Als de Chinees boven aan de trap staat tussen zijn bedrijven Los Moulinos 1 en Eat as much as you can 1 ziet hij het hongerige volk binnenstromen en kan alvast anticiperen hoe hij ze benaderd hij is ze ahw altijd een stap voor.Vooral op primetime tussen half zeven en negen uur staat hij als een poortwachter voor zijn domein en sleept iedere argeloze bezoeker naar binnen met zijn zeer gevarieerde technieken.
3) Het belang van de positie van de binnenhaler is door anderen ook gezien. Een binnenhaler kan zijn invloed verder uitoefenen door wat meer afstand te nemen van zijn broodheer. Maar pas op,het luistert nauw, als hij tever van het restaurant staat verliest de voorbijganger zijn connectie uit het oog en blijft hij een roepende in de woestijn.
4) Misschien wel het grootste belang van de bijdragen van de Chinees is de inbreng van conclusies van belangrijke wetenschappelijke onderzoeksresultaten op het gebied van non-verbale communicatie. Geniaal! bij potentiele bezoekers vanuit de hele wereld. Zoals u weet is meer dan 80 procent van alle communicatie nonverbaal. Ik heb een studie gemaakt hoe hij dat doet. Zoals gezegd is hij de argeloze passant een stap voor. Hoewel hij de persoon vanuit zijn uitkijkpost al gespot heeft, doet hij net of hij dodelijk verrast is als hij ze in het vizier heeft, de daaropvolgende emoties komen als een sneltrein voorbij. Eerst een uiterst schrikmoment, gevolgd door zogenaamde herkenning daarna een opperste verrukking de persoon na een jaar te zien en vervolgens een brede lach die zich culmineert in een omhelzing, een,twee of drie kussen, eenschouder hand greep, of gewoon een hand afhankelijk van zijn inschatting van de emotionele capaciteit van de potentiele eter. Deze comedie del arte moet binnen 10seconden voltooid zijn. Zodra de klant is binnengesleept moet het gezicht van de chinees weer neutraal staan klaar voor het volgende slachtoffer. Dit vereist veel emotioneel schakelvermogen. Als zijn gezicht altijd een brede grijns zou vertonen zou het lang niet zoveel impact hebben, omdat juist door de opeenvolgende emoties de passant zich persoonlijk herkend en gewaardeerd voelt.De Chinees heeft de vaardigheid honderden keren van emoties snel te kunnen wisselen. Een geweldige prestatie gezien het onderste plaatje!
5) Bij het binnenhalen altijd naast iemand lopen, eventueel voor hem en langzaam in het restaurant leiden.Let op NOOIT , ik herhaal NOOIT achter iemand aan lopen, dat geeft de passant het idee dat hij opgejaagd wordt. Altijd het alpha mannetje van een groep aanspreken of het dominante vrouwtje
6) Tot nog toe is er in de hele jurisprudentie van het binnenhalen vooral accent gelegd op het binnenhalen an sich .Eenmaal binnen werd de client verwaarloosd. Volgens moderne inzichten moet er veel meer gewerkt worden aan het hechtings en bindingsproces, zodat het binnenhalen een volgende keer gemakkelijker gaat.Dus als het even kan iets meer lange termijn denken aub! Natuurlijk moet ook de binnenhaler even kort tijdens het eten informeren naar de persoonlijke familieomstandigheden. Echter niet langer dan 2 x een minuut anders loop je het gevaar op kletspraatjes en kun je je gewone werk niet meer doen.
7) Het spreek vanzelf dat aandacht aan kleine verwende ettertjes zelfs als ze de hele zaak verzieken extra accreditatiepunten moet opleveren
8) Afrekenen kan ook meehelpen aan een goed bindingsproces. In navolging van San Miguel schenkt iedere ondernemer een klein glaasje honinglikeur tegelijk met de presentatie van de rekening.Dit om de klant te verleiden een extra fooi te geven. De nieuwste innovatie op dit gebied was van Pinokkio (Italiaans restaurant) die nota bene de likeurfles op tafel liet staan! Dat straalt natuurlijk nog meer verbondenheid en vertrouwen met elkaar uit wat uiteindelijk tot een grotere fooi leidt dan de investering van de spotgoedkope honinglikeur! Het spreekt vanzelf dat dit niet werkt bij hooligans uit Manchester, die vragen doodleuk om een nieuwe fles.
9) Een totaal onderbelicht onderdeel van de vaardigheden van een binnenhaler is het afscheid nemen. De goede technieken werken nog meer aan het bindingsprincipe en etaleren de volmaakte vriendschapsband met elkaar. Dit mag nooit in het restaurant zelf gebeuren! Net buiten het restaurant biedt een groter publiek zij zullen versteld staan hoe klantvriendelijk u bent.Een goede grap die de klant na een innige omhelzing met een lach doet verdwijnen strekt tot aanbeveling.Dit wordt neurologisch gezien via de emotie in de hippocampus opgeslagen in het lange termijn geheugen. Het nieuwste snufje op dit gebied is dat het gehele personeel inclusief koks uitloopt om de volgegeten klant uit te zwaaien.Een enkele kan zelfs zijn zakdoek tevoorschijn halen.
10) Tot slot een staaltje van volmaakte binnenhalerskunst. En ik zou zeggen ,probeer dit niet thuis! Hier moet je echt volleerd zijn en tot de top of the bill behoren om dit zonder kleerscheuren uit te kunnen voeren. U kent Roberto die jongen die 20 jaar geleden begonnen is voor El Torro met het menu ronddraaien. We hebben zijn carriere gevolgd onder andere bij Los Molinos 1 waar hij als niemand anders een ritueel kon maken van Mexicaanse Koffie. ( met o.a. gebrande suiker en geflambeerde cognac) Door alle jaren steeds meer ervaring gekregen en nu manager van zijn eigen restaurant El Passo in het pand van de juwelier ( Deze groothandelaar in horloges die Karin als belangrijkste klant had is nu vertrokken naar Dubai. )
Welnu, je zou hem geen cent geven in zijn onberispelijke pak en zwarte bril.In tegenstelling tot anderen moest hij het niet hebben van een overdreven theater.
Zijn grootste heldendaad is, en ik heb het zelf gezien, dat hij na de maaltijd een gast van achter zijn stoel benaderd en, plotseling met zijn twee handen op de weerszijden van de buik van de verraste client een strijkende beweging maakt hetgeen hij ongeveer een minuut volhield. Vervolgens draaide hij het hoofd van zijn client een slag om waarbij de omstanders het idee kregen dat hij ter plaatse gewurgd werd. Als een soort intieme doodspoging op een volmaakt moment van verbondenheid en onvoorwaardelijke geloof in absoluut vertrouwen en in volmaakte liefde.
Als je dit kunt ben je volkomen uitgeleerd!